iÁrak

Érdekes helyzet kezd kialakulni. Réges-régen az Apple márka a prémium kategória megfelelője volt. Aztán az első iBookok megjelenésével ez egyre inkább kezdett átalakulni. Az Apple nyitott a tömegek felé. Egyre több ember engedhette meg magának, hogy Apple termékeket vásárol.

Nem is olyan régen egy ismerősöm el is mesélte nekem, hogy ő a 27″-es iMac-ért összességében kevesebbet fizetett, mint PC-s barátai az ő szuper számítógépeikért. Aztán jött egy nagy lépés, s megjelent valami egészen új, az iPhone és az iPod Touch.

Az Apple az iPhone-t inkább prémium kategóriának tekintette, a Touch nekünk földi halandóknak szánt eszközként került a boltok polcaira. Telt-múlt az idő, s meglejent sok egyéb termék, az iPhone és az iPod Touch tartotta magát, de árban igazán nem volt, aki megszorítsa az Apple termékeit. Ami olcsóbb volt, az simán gagyi volt.

Újabb mérföldkő a cég történetében az iPad bemutatása. Az iPad az a “nagyra nőtt” iPod Touch, amivel megváltoztott a táblagépek világa. És a konkurencia termékei továbbra is ugyanazt a szintet hozzák, vagy drágábbak, vagy anyaghasználatban, szoftverben nem érnek az iPad nyomába.

Aztán történt most valami. Az Apple lépéskényszerbe került, a Google és az Amazon, s elárasztották a piacot kis tabletekkel. Jobs véleményét a 9.7″-nál kisebb tabletekről az angolul olvasóknak idézem:

First, it appears to be just a handful of credible entrants, not exactly an avalanche.

Second, almost all of them use seven-inch screens, as compared to iPad’s near 10-inch screens. Let’s start there.

One naturally thinks that a seven-inch screen would offer 70 percent of the benefits of a 10-inch screen. Unfortunately, this is far from the truth. The screen measurements are diagonal, so that a seven-inch screen is only 45 percent as large as iPad’s 10-inch screen. You heard me right: just 45 percent as large.

If you take an iPad and hold it upright in portrait view, and draw an imaginary horizontal line halfway down the screen, the screens on these seven-inch tablets are a bit smaller than the bottom half of the iPad’s display. This size isn’t sufficient to create great tablet apps, in our opinion.

While one could increase the resolution of the display to make up some of the difference, it is meaningless unless your tablet also includes sandpaper, so that the user can sand down their fingers to around one-quarter of their present size.

Apple has done extensive user testing on user interfaces over many years, and we really understand this stuff. There are clear limits of how close you can physically place elements on a touchscreen before users cannot reliably tap, flick or pinch them. This is one of the key reasons we think the 10-inch screen size is the minimum size required to create great tablet apps.

Third, every tablet user is also a smartphone user. No tablet can compete with the mobility of a smartphone. Its ease of fitting into your pocket or purse. Its unobtrusiveness when used in a crowd. Given that all tablet users will already have a smartphone in their pockets, giving up precious display area to fit a tablet in their pockets is clearly the wrong trade-off.

The seven-inch tablets are tweeners: too big to compete with a smartphone, and too small to compete with an iPad.

Fourth, almost all of these new tablets use Android software, but even Google is telling the tablet manufacturers not to use their current release—Froyo—for tablets, and to wait for a special tablet release next year. What does it mean when your software supplier says not to use their software in your tablet, and what does this mean when you ignore them and use it anyway?

Fifth, iPad now has over 35,000 apps on the App Store. This new crop of tablets will have near zero.

And sixth and last, our potential competitors are having a tough time coming close to iPad’s pricing, even with their far smaller, far less expensive screens. The iPad incorporates everything we’ve learned about building high-value products, from iPhones, iPods and Macs. We create our own A4 chip, our own software, our own battery chemistry, our own enclosure, our own everything. And this results in an incredible product at a great price.

The proof of this will be in the pricing of our competitors’ products, which will likely offer less, for more. These are among the reasons that we think that the current crop of seven-inch tablets are going to be DOA—Dead on Arrival. Their manufacturers will learn the painful lesson that their tablets are too small, and increase the size next year, thereby abandoning both customers and developers who jumped on the seven-inch bandwagon with an orphaned product. Sounds like lots of fun ahead.
Forrás: http://www.macworld.com/article/1154980/jobs_transcript.html

Summázva a vélemény: DOA—Dead on Arrival – Halott már a kiadás pillanatában. Igaz, hogy ezt a 7″-os tabletekre mondta Jobs, s nem a majdnem 8-asra, mint az iPad Mini. :) A jelenlegi eladások és előjegyzések azonban nem igazolják Jobs szavait.

Egy másik izgalmas kérdés, ami a bejegyzés címe, ez pedig az árazás kérdése. Jelenleg a konkurencia népszerű 7″-os tabletjei inkább az iPod Touch árával versenyeznek, s nem az igazi konkurens iPad Miniével.

Miért van ez így? Miért magasabb az iTermékek ára a konkurencia termékeinél? Ki mit gondol? Az Apple termékek ára túl magas vagy a konkurenciáé alacsony? És a legizgalmasabb kérdés: Ti váltanátok az ár miatt vagy inkább mélyebben a pénztárcába nyúltok?

One thought on “iÁrak

Comments are closed.